6 tips för en friskare häst

Nu ni ska ni får lite tips av mig! Är de något jag är bra på och har erfarenhet av så är det konvalecenta hästar. Jag tävlar idag hoppning på relativt "hög" nivå med en häst som egentligen inte ska fungera, men det gör han ändå tack vare ett genomtänkt upplägg. Här är mina bästa tips:

1. Skritta mycket och på hårt underlag. Lägg tid på att skritta ut en vända innan och efter ett träningspass, hästar är gjorda för att röra på sig och skritt på hårt underlag (asfalt tex) stärker benen. En tumregel är minst 10 min skritt före och efter, gärna längre. Ut och skritta minst 40 min en gång i veckan.

2. Lär dig rida hästen i balans. Det här är grymt svårt, men grundridning är så otroligt viktigt. Skarpa bett och hjälptyglar är tyvärr ingen lösning, ta hjälp och lär dig rida hästen i balans. Med tyngden på bakbenen, så kommer hästen att hålla.

3. variera underlag och typ av arbete. Det är inte farligt att rida på lite för mjukt eller hårt underlag, bara du varierar och inte rider för ofta på samma. Samma sak med arbetet, ensidigt arbete sliter mest.

4. Hoppa inte för mycket/högt/ofta. Har hästen tävlat hela helgen så behöver den troligen inte hoppträna till veckan, även om det är väldigt kul. Den behöver förmodligen inta ta dom där sprången på 140 även fast det är roligt och häftigt att göra dom (tycker jag). Uttrycket "hoppa upp" hästarna är lite bullshit, rätt grundarbete gör dem starkare och spänstigare = hoppar bättre.

5. Våga träna! Hästarna måste jobbas tuffa pass där dom blir svettiga och trötta. Lägg hellre in lugna dagar, sk micropauser i träningsschemat. Träning bryter ner och vila bygger upp, det är så en träningsprocess fungerar. Viktigt att tänka på.
 
6. Lägg ner lite kärlek på efterarbete. Kyl med kallvatten eller kylgelé efter hårda pass, på hästens svaga punkter. Linda eller sätt på stallbandage (gärna Back on Track) i förebyggande syfte under nätterna. Kyla på nya skador och värme på äldre skador.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0