Vatten

Man glömmer lätt hur viktigt det faktiskt är att dricka ordentligt. När jag var med John Hickey och hjälpte till på en tävling så hade han alltid en vattenflaska med sig. Han sa till mig att det första som försämmras när man druckit förlite är koncentrationen. Visst är det så. Ska jag vara ärlig så glömmer jag väldigt lätt bort att dricka ordentlig när man är på tävling, och det är ju inte alls bra. Särskillt när det är varmt. Man är nervös och så fokuserad att man glömmer bort att både äta och dricka ordentligt.

Detta gäller även hästen, fast den biten brukar man överlag vara mycket bättre på att vara noga med än sig själv. Man gör allt för att få hästen att dricka ordentligt på tävling eftersom man vet hur viktigt det är, men så glömmer man bort sig själv. Det händer ofta mig själv ;)

Så att ha en vattenflaska med sig och hela tiden fylla på medan man rider, är ett väldigt bra tips för att försöka hålla koncentrationen på topp :) Även i vardagen så tror jag att jag dricker för lite, och det kan vara orsaken till att jag känner mig trött eller ibland får huvudvärk.

En vuxen människa koncumerar ca 3 liter vatten per dag (förhållande till kroppsvikt, hur varmt det är och hur mycket man svettas), varav hälften får vi genom maten. Sedan måste vi dricka 1,5 liter ren vätska. Vatten innerhåller inga kalorier, men ger näring och räknas därför som ett näringsämne.

Varför det är viktigt att dricka ordentligt:

*Vatten behövs för näringstillförseln och syretillförseln till cellerna, reglering av kroppstemperaturen, blodets transport och kroppens ph-värde.

*Vatten förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier.

*Vatten ökar mättnadskänslan, minskar hungern.

*Vatten behövs för kroppens naturliga rening. Vatten forslar bort gifter och förbränningsprodukter av olika slag genom kroppens reningsorgan. 

*Vatten ger naturlig skönhet för kroppen, är bra för hud och hår.


Vid brist på vatten i kroppen:
 

*Låg vattenkonsumtion leder lätt till förstoppning.

*Låg vattenkonsumtion leder till trötthet, sämre intellekt, koncentrationsförmåga, och prestationsförmåga. Bara några procents vattenbrist får oss i obalans och försämrar kroppens funktionalitet. Vid 10 % vattenbrist drabbas du lätt av värmeslag, 20 % vattenbrist leder till uttorkning av kroppen och tillsist död.

*Låg vattenkonsumtion försämrar fettförbränningen och försämrar muskeluppbyggnaden i kroppen samt bryter ner muskler.

*Låg vattenkonsumtion anses av vissa kunna vara en viktig grundorsak till en rad sjukdomar som exempelvis ledgångsrematism, magsår, tarmsjukdomar mf.

*Äldre människor bör vara observanta på sitt vattenintag, då man ofrivilligt har en förmåga att minska denna successivt med åldern i och med att man känner mindre törst. Detta kan vara en orsak till många ålderrelaterade sjukdomar enligt somliga.

*Ett tecken på onaturligt stor vattenbrist är ofta återkommande muntorrhet.

*Låg vattenkonsumtion kan även lura kroppen att känna sig hungrig.


Fakta som inte kommer från mig själv, har jag hämtat från Halsosidorna.se

Hoppas att ni har lärt er något, för det har jag faktiskt gjort. Det var flera punkter som jag inte alls tänkt på, så nu är jag lite klokare ;)



//Veronica


Kommentarer
Postat av: Rosa

Precis när jag läste ditt inlägg så kände jag huvudverken komma krypande och insåg att jag endast druckit två festisar och ett glas oboy idag... Höhö, tack för påminnelsen :D

svar: jag har ingen mudd på mina KL byxor, de fanns inte i min strl, dock hade jag hellre velat ha det... :)

2009-07-25 @ 00:05:24
URL: http://enrosagnu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0